In het voorjaar van 2019 opende fietsenwinkel Mantel de deuren in The Wall, Utrecht. Iets meer dan één jaar later blijkt de succesformule een perfecte toevoeging voor het iconische gebouw aan de A2.

Erwin Mulder, storemanager bij Mantel in Utrecht, kijkt terug op een zeer succesvolle eerste periode in The Wall. “Ik ben er trots op dat we dit allemaal binnen één jaar hebben neergezet. Mensen weten ons goed te vinden en gaan met een goed gevoel de deur weer uit.”

XXL-store werkt in voordeel
Al in mei had het van oorsprong Arnhemse bedrijf, het doel om het aantal klanten per maand te bedienen, al overtroffen. Mantel heeft goed kunnen profiteren van de huidige vraag naar startende racefietsers en mountainbikers. De XXL-store in The Wall werkte tijdens de Coronacrisis in hun voordeel.. Mulder vertelt: “Als je een lokale fietsenmaker bent ,dan kun je in deze crisistijd niet veel. Door de maatregelen hebben veel fietsenwinkels (tijdelijk) moeten sluiten. Het voordeel hier is dat je de ruimte hebt, dus we hebben gewoon kunnen profiteren van de marktontwikkeling. Aan het begin was het keihard werken. Alles op plek zetten, schoonmaken, finetunen, personeel aannemen. Inmiddels werken hier meer dan 70 mensen”.

Superstore van Mantel in The Wall

Waarom The Wall?
Bij de keuze voor een nieuwe superstore is er bewust gekeken naar een plek waar veel potentiële klanten zitten. “Het is een goede aanvulling op onze andere winkels in Arnhem en Den Bosch. Mensen komen bijvoorbeeld speciaal uit Alkmaar of Den Haag om naar een fiets te kijken in Mantel. Je zit op een perfecte centrale locatie en je zit zo op de A2”, aldus Mulder.

Divers aanbod
Mantel verkoopt alle soorten fietsen, maar biedt daarnaast ook alle benodigdheden aan. Zo kunnen ook hobbyisten die zelf hun fietsen willen onderhouden er alles vinden. Mulder vertelt trots: “Ik ken ook veel fietsenmakers uit de regio die bij ons hun onderdelen bestellen, omdat wij meteen de volgende dag al leveren.” Mantel heeft een strak georganiseerd logistiek: als een fiets niet in de voorraad is, dan kun je hem ook niet bestellen. Mulder vervolgt: “Dat ik vind ik ook mooi ten opzichte van andere winkels: wij zijn heel klant- en servicegericht. We verkopen liever een fiets niet omdat hij niet bij je past, dan dat we hem wel verkopen, zodat we ervan af zijn.”

Servicegericht
Als je de superstore binnenloopt, valt meteen de meterslange testbaan op. “Dat is uniek in de winkel. Je kunt lekker droog hier je rondje fietsen en verschillende maten uitproberen. We hebben per fiets de hele maatserie staan. Daarnaast wordt jouw tweewieler in de werkplaats meteen rijklaar gemaakt, zodat je meteen op je gloednieuwe fiets naar huis kunt rijden. Onze leus is Have a wheelie good day en dat is wat we meegeven aan de klanten en wat ze ervaren. De klant voelt zich hier welkom, vindt alles wat hij zoekt en gaat blij de deur uit”, aldus de zichtbaar tevreden storemanager.

Toekomstplannen
Mulder en zijn team zitten niet stil na het eerste succesvolle jaar: “In onze werkplaats willen we aanpassingen maken. Hij voldoet, maar we hebben meer plekken nodig om de vraag aan te kunnen en de winkelaankleding moet nog naar een iets hoger niveau. Ook willen we het dynamische voorraadsysteem nog wat finetunen, zodat we bij heel veel vraag het alsnog aankunnen. Het is na één jaar echt een luxeprobleem”, besluit Mulder.