The Wall overtreft verwachtingen voor megastore Decathlon

Decathlon @ The Wall Utrecht

Eind 2018 nam Decathlon haar intrek in The Wall. Al vanaf dag één werd duidelijk dat het sportminnend publiek in Leidsche Rijn, Utrecht en brede omgeving zijn weg naar het Franse sportmerk wel wist te vinden. Sindsdien is het alleen maar ‘sky high’ gegaan: de locatie in The Wall, gelegen aan de A2 (afslag 7, Leidsche Rijn), blijkt voor Decathlon een meer dan goede keuze, die in alle opzichten de verwachtingen overtreft.

Wouter Mol, leader bij Decathlon in The Wall, kijkt terug op vier succesvolle eerste maanden: “Vooraf was het voor ons lastig een inschatting te maken, maar zowel het aantal klanten als de verkoop gaat beter dan verwacht!”.

Waarom The Wall?
“Er waren meerdere redenen om voor The Wall te kiezen. Onze winkels zitten meestal in de stad maar buiten het centrum, zodat we goed bereikbaar zijn. Toen Sportsworld uit The Wall vertrok, konden wij het gewenste aantal meters innemen. Deze plek is voor ons ideaal: je kan er makkelijk parkeren, onze winkel is gelijkvloers en het is goed bereikbaar. Wij zijn een destination store en dat past goed bij het concept van The Wall. Onze visie is dat zoveel mogelijk mensen ons binnen 20 minuten kunnen bereiken. Op dit moment heeft Decathlon 16 winkels in Nederland dus zijn we nog lang niet klaar. In 2019 openen we nog minimaal vier nieuwe locaties.”

Resultaat na vier maanden
“Klanten die de winkel binnenkomen vinden dat het er indrukwekkend uitziet. Vooral de grootte van het pand en het ruime aanbod valt hen meteen op. Ouders vinden het fantastisch. Ze geven aan dat ze makkelijk twee uur kunnen shoppen terwijl hun kinderen in de winkel spelen op bijvoorbeeld de klimmuur. Het doel is om producten te kunnen testen, maar het is leuk om te zien dat kinderen er ook veel plezier aan beleven. Een bezoek aan Decathlon is over het algemeen gepland. Ongeveer 80% van de mensen kijkt van tevoren al op de website en weet al wat ze willen gaan halen als ze de winkel binnenlopen. Als wij ervoor zorgen dat die producten er zijn, zullen ze die kopen. Daardoor is onze conversie erg goed hier in The Wall. Datzelfde hoor ik ook terug van de andere retailers die hier zitten.

Vooraf was het voor ons lastig een inschatting te maken van wat deze locatie zou doen, maar zowel het aantal klanten als de verkoop gaat beter dan verwacht. We willen in de toekomst vooral de focus leggen op het strak neerzetten van de winkel zelf. Zorgen voor een fijne winkelbeleving met betekenis. Mensen mogen lang in onze winkel shoppen maar het afrekenen moet heel snel kunnen. We willen op de juiste momenten de tijd zo kort mogelijk maken.”

Sport toegankelijk maken
De missie van Decathlon is om sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. “Dat doen we door een goede bereikbaarheid, uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, een heel uitgebreid assortiment en door innovatief te zijn”, verklaart Wouter. “Het is vooral leuk om bij ons te shoppen. Je kunt hier van alles uitproberen. Bovendien kan ik geen andere sportwinkel bedenken waar je voor zoveel verschillende sporten terecht kunt. Doordat we onze producten zelf maken, verschepen en verkopen is onze prijs-kwaliteitsverhouding de beste. Lokaal kunnen wij zelf beslissen wat we doen aan marketing. Dat verklaart onder andere het succes van Decathlon.”

Samenwerken in de omgeving
De komst van Decathlon in The Wall geeft ook een impuls aan de plaatselijke sportverenigingen. Wouter: “Wij gaan samenwerkingen aan met tennisclubs, hockey-, voetbal- en andere sportverenigingen. Zo organiseren wij bijvoorbeeld voetbal- of tennislessen en helpen wij de clubs met exposure. We hebben natuurlijk een enorm marketingkanaal wat we beschikbaar kunnen stellen. Op die manier kunnen we elkaar helpen. Daarnaast kun je bij ons elke woensdag hardlopen en op donderdag organiseren wij een bootcamp. Ook zijn we onlangs het platform Decashare gestart. Hier kun je de gekochte spullen van Decathlon delen met anderen. Je kunt je aanmelden via de website of de app en bijvoorbeeld ski’s uitwisselen met iemand uit Leidsche Rijn. Zo willen wij zoveel mogelijk momenten creëren om mensen aan het sporten te krijgen en het leven voor iedereen wat prettiger maken.”

Over Leidsche Rijn en The Wall
Leidsche Rijn, het Utrechtse stadsdeel waartoe The Wall behoort, is een van de grootste nieuwbouwlocaties van Nederland waar tot 2025 ruim 33.000 woningen gebouwd zullen worden. Naast de meer dan 110.000 inwoners die in het gebied wonen en nog komen wonen, zullen er uiteindelijk in deze ‘tweede kern van Utrecht’ ook circa 40.000 mensen werken. Sinds de overname van The Wall door Urban Interest en Built to Build B.V.. heeft – behalve Decathlon – ook de Apple Premium Reseller AMAC er een megafiliaal geopend. Daarnaast zullen ook Mantel, één van de grootste fietsenwinkels van Nederland, en Daka Sport dit jaar hun deuren openen in het opvallende rode gebouw langs de A2. Andere bekende en toonaangevende huurders die al in The Wall zijn gevestigd, zijn Mediamarkt, Food Explorer, BCC en Play-In.

Meer informatie is te vinden op www.decathlon.nl

Decathlon @ The Wall Utrecht